Sağlık Ve Güzellik

Kilo kontrolünde doğru ve yanlışlar

large (2)
Kilo kontrolünde doğru ve yanlışlar

Tüm dünyanın en büyük sağlık probleminin başında kilo fazlalığı, şişmanlık geliyor. Herkes, yaşamının en azından bir bölümünü, kilo kontrolü ile uğraşarak geçiriyor. Kilo kontrolünde ‘doğru sanılan’ öyle çok ‘yanlış’ var ki! İç Hastalıklar Uzmanı Dr. Ayça Kaya bu konuda bazı başlıklara dikkat çekiyor

Fazla kilolardan kalıcı olarak kurtulmak imkansızdır YANLIŞ Fazla kilolarınızdan kalıcı olarak kurtulmak çok kolay olmasa da imkansız değildir.

Şişmanlık benim kaderim. YANLIŞ Kalıcı olarak fazla kilolardan kurtulmak mümkün. Öncelikle yapılması gereken, şişmanlıkla birlikte görülen hastalıkların tedavisi ve bununla birlikte kişiye ömür boyu sürecek yeni bir davranış modelinin öğretilmesidir.

Fazla kilo kozmetik bir problemdir. YANLIŞ Fazla kilo ve şişmanlık muhakkak tedavi edilmesi gereken ciddi bir hastalıktır.

Fazla kilonun nedeni yerken aşırıya kaçmaktır. YANLIŞ Fazla kilo çoğu insanın düşündüğünün aksine sadece aşırı yeme ile açıklanamayacak kadar kompleks bir hastalıktır. Genetik yatkınlıkla beraber bir çok metabolik hastalık bu rahatsızlığın ortaya çıkmasına neden olur. Düzensiz yaşam tarzı da mevcut durumu daha da alevlendirir.

Kısa vadede hızla fazla kilolardan kurtulmak mümkündür. YANLIŞ Bir an önce zayıflamak isteyen insanlar bazen sağlıklarını bozma pahasına akla hayale sığmayacak yöntemleri deneyerek, kısa vadede kilolarını vermek isterler. Doktor tavsiyesi olmadan kullanılan tıbbi olamayan zayıflama takviyeleri veya çok düşük kalorili diyetler ile zayıflasalar bile olağan yaşam değişimlerinde eski kilolarına ve belki daha fazlasına yeniden kavuşurlar. Doğrusu, bu konuya daha ciddi eğilmektir. Fazla kilodan muzdaripseniz, her şeyden önce şişmanlığa neden olan gizli metabolik hastalıklarınızın araştırılması gerekir. Bununla beraber metabolizma hızınızın ölçülmesi gerekir.

Fazla kilolardan kurtulmak için ilk adres iyi bir diyetisyendir. YANLIŞ Tedavi edilmesi gereken bir hastalık olan fazla kilo sorununu çözmek için doğru adres doktordur. Gerekli tetkikleri yapıp, tedavi yöntemine karar verecek olan doktordur. Diyetisyen ancak bu tetkiklerden, tanının belirlenmesinden ve tedavi yöntemine karar v erilmesinden sonra size doktorun verileri doğrultusundan beslenme önerileri getirebilir.

Yemek bir öfke terapisidir. YANLIŞ Öfkelendiğinizde acısını buzdolabından çıkarmayın. Hemen kendinizi dışarı atın ve kedinize küçük bir şey satın alın. Bu kendinizi daha değerli hissetmenizi sağlar ve daha mutlu olursunuz. Evden çıkmak istemiyorum illa bir şey yemem gerekiyor diyorsanız, bir kase kuru vişne öfke dindirmeye birebirdir. Hem yemesi zor bir besindir, hem de çekirdekleri ile çöp kovasına doğru basket oynayabilirsiniz.

Atıştırmadan TV seyredemiyorum. YANLIŞ Televizyon karşısında mümkün olduğunca bir şey yememeye özen gösterin. Çünkü televizyon hem görme, hem de işitme duyumuza hitab eder. Üçüncü duyu olan tat duygusu kontrolümüz dışına çıkabilir. Boş boş televizyon seyredemiyorsanız, yemek yerine şekersiz bitki çayı içmek de iyi bir alternatiftir.

Bir şey yiyeli bir saat bile olamadan acıkıyorum. YANLIŞ Her acıkma açlık acıkması değildir. Bu susama duygusu da olabilir. Böyle durumlarda öncelikle büyük bir bardak su içip, bekleyin, hala açlık hissediyorsanız o zaman yemek alternatiflerini düşünebilirsiniz.

Yemeğe çorba ile başlayıp, az yiyebilirsiniz. YANLIŞ Yemeğe çorba ile değil salata, yoğurt ve su ile başlayın. Bir lokma salata, bir lokma yoğurt, bir yudum su için. Salata ve yoğurt bittikten sonra çorbanızı için. Çorbanız bittikten sonra ana yemeğe geçin. Ana yemeğiniz bittikten sonra kendinizi doymamış hissediyorsanız, bir bardak su için ve hâlâ doymamışsanız bir meyve yiyin. Bu tür yemek hem daha yavaş yemenize neden olur hem de sizi daha uzun süre tok tutar.

Alkollü içkileri çok seviyorum. YANLIŞ Alkol, yağdan sonra en yüksek enerji içeren ikinci maddedir. Çok sevseniz bile tüketimine muhakkak sınırlama getirmeniz gerekir. Haftada 1-2 kadeh kırmızı şarapla yetinmek yeterli olacaktır.

Kilo vermeye yardımcı bitkisel ürünler güvenlidir YANLIŞ Her bitkisel ürün yararlı değildir. Vücudunuzun hangi takviyeye ihtiyacı olduğunu bilmeden alınan ürünler ve sağlık bakanlığının denetiminden geçmeyen ürünlerin vücudunuza doğal olsalar bile zararı dokunabilir.

Yürüyüş veya spor sırasında daha fazla kilo vermek için vücuda naylon poşet sarmak. YANLIŞ Sakın vücudunuza naylon poşet sarmayın, doku zedelenmesi yapabilir.

Mucize diyetler YANLIŞ Günümüz tıbbında şişmanlık hastalığının çözümü için ne yazık ki, mucize bir diyet, mucize bir ilaç ve mucize bir cerrahi yöntem yoktur. Sağlıklı ve kalıcı tedavi için çözümü tıpta arayın.

Kan şekerim düştü, tatlı yemeliyim. YANLIŞ Kan şekeriniz düşüp, eliniz ayağınız titriyorsa, asla tatlı yemeyin, peynir ekmek daha iyi bir seçimdir. Tatlı yiyebilecekler sadece insülin kullanan şeker hastalarıdır.

Aç karnına spor daha çok kilo kaybettirir YANLIŞ Aç karnına asla spor yapmayın, en iyi zaman, yemekten 1,5 – 2 saat sonrasıdır.

Sabahları aç karnına limonlu su içmek zayıflatır YANLIŞ Limonun bağırsakları çalıştırıcı özelliği vardır, ancak sıcak suyun veya limonlu suyun zayıflatıcı hiçbir etkisi yoktur.

Maydanoz suyu zayıflatır YANLIŞ Maydanozun idrar söktürücü etkisi vardır. İdrar kaybı nedeniyle insan kendini hafiflemiş hisseder yoksa, kilo kaybına ve yağ dokusuna hiç bir faydası yoktur.

Sauna gibi sıcak ortamlarda terlemek zayıflatır YANLIŞ Sauna gibi sıcak ortamlarda terleyerek kaybedilen yağ değil, sudur. Bu gibi sıcak ortamlar, organizmanın toksinlerden arınmasını, kasların gevşemesini, kırgınlığın atılmasını sağlar ancak zayıflatmaz. Kilo kaybetme açısından bakacak olursak, soğuk sıcaktan daha etkilidir.

Güne dengeli ve zengin bir kahvaltı ile başlayın YANLIŞ Evet güne kahvaltı ile başlayın ancak aç hissetmiyorsanız meyveli yoğurt da kahvaltıdır unutmayın.

Dr. Ayça Kaya

SABAH GAZETESİ

Kilo kontrolünde doğru ve yanlışlar” için bir yorum

Yorumunu bizimle paylaş çünkü düşüncen bizim için önemli :)

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s