Sağlık Ve Güzellik

Yanlış Nefesin Zararları ve Doğru Nefesin Önemi ve Faydaları

large (90)

Yanlış Nefesin Zararları ve Doğru Nefesin Önemi ve Faydaları

Meğer nefes almak hakkın da bilmediğim ne kadar çok şey varmış.Hepimiz yaşam için nefes alıyoruz.Farkın da olarak nefes almanın önemi bu yazı da çok güzel anlatılmış;

Nefes yaşam demektir.Bu yüzden her şeyden önce insan doğru nefes alıp vermeyi öğrenmelidir. Bebek doğduğunda ilk yaptığı şey nefes almaktır.

Yeni doğmuş bebek izlendiğinde karnını şişirerek nefes aldığı görülmektedir. Bu, en doğru ve doğal solunumdur. Zamanla bu bu doğru solunum bozulmakta, insan ağızdan nefes alıp vermeye başlamakta, solunum sırasında akciğerlerini tam olarak kullanmamakta ve nefesin doğal biyoritmini bozmaktadır.
Bu tür yetersiz solunum sırasında akciğerlerin yanlızca orta kısmı çalışmakta, kan damarları daralmakta, dolaşım yavaşlamakta, kana daha az oksijen geçmekte, beden ve beyin yeterince oksijen almamaktadır. Oksijen açlığı sempatik sinir sistemini germektedir. Bu yüzden kalp atışları hızlanmakta ve düzensizleşmektedir. Birey unutkan, şaşkın, tedirgin, korku dolu, endişeli, gergin ve alıngan olmaktadır. Böylece beden yorgun, cansız ve bitkin düşmekte ve hastalıklara karşı direnci azalmaktadır.

Yeni doğmuş bir bebek içgüdüsel olarak doğru solumaktadır. O, doğal refleks sayesinde doğru solumayı bilmekte ve solunum eğitimine gereksinim duymamaktadır. Bebek büyüyüp gelişince yaşam ortamı da değişmekte ve birey bu doğal nefesi unutmaktadir. Özellikle büyük kentlerdeki stresli ve gergin yaşam koşulları doğal solunumu bozmaktadır. Buna büyük kentlerdeki kirli hava da eklenince insan devamlı olarak solunum rahatsızlıklarından ıstırap çekmektedir. Sağlıksız koşullarda organizmanın hastalıklara direncini arttırmak için insan yeniden doğru solumayı öğrenmek zorundadır.
large (92)Birçok insanın nefes alış verişi yüzeysel ve çabuk olduğu için akciğerleri tam olarak çalışmamaktadır. Yüzeysel solunum yüzünden beden hücreli yeterli miktarda oksijen almamakta ve akciğerler solunum sırasında ortaya çıkan toksinlerden tam şekilde kurtulamamaktadır. Böyle bir solunum esnasında diyafram hareketsiz kaldığı için böbrekler, bağırsaklar, tüm sindirim ve boşaltım sistemi pasifleşmektedir. Bu yüzden kalp gerilmekte ve yıpranmaktadır.
Yanlış ve yetersiz solunum, sinir sistemini ve kalbi olumsuz bir şekilde etkilemektedir. Bu da birçok hastalığın oluşumuna yol açmaktadır. Bu nedenle Yoga sisteminin Pranayama basamağında doğru solunum eğitimi verilmekte, böylelikle bireyin doğru nefes uygulamalarını öğrenmesi sağlanmaktadır.

Solunumun en önemli kuralı; nefes burundan alınıp verilmelidir. Bedendeki her organın kendine özgü fonksiyonları vardır. Burun nefes, ağız ise yemek için kullanılmalıdır. Burundan yemek yemediğimiz için ağızdan da nefes almamalıyız. Burun kanalları havayı süzer, temizler, nemlendirir ve havanın ısı derecesini ayarlar.
Burun nefesi doğal olarak solunumu yavaşlatmakta, havadan maksimum miktarda oksijen ve enerjisi alınabilmesi için akciğerlere yeterli zaman tanımaktadır. Bedendeki oksijen ile karbondioksitin doğru oranı kan damarlarını genişletmekte ve dolaşımı kolaylaştırmaktadır. Bunun dışında, burun kanallarında göğüs kafesinin genişlemesini sağlayan sinir uçları bulunmaktadır. Burun deliklerinden giren hava bu sinir uçlarını tahrik ederek göğüs kafesinin genişlemesine yardım eder.
Ayrıca, biyoenerji kanalları da burun deliklerinden başlamaktadır. Nefes burundan alındığında biyoenerji kanalları Prana ile dolar ve hava ile alınan Prana vücudun her tarafına yayılarak bedeni canlandırır. Öte yandan nefes ağızdan alındığında Prana biyoenerji kanallarına geçemez ve bedende kullanılmadan nefes ile dışarı atılır. Evrensel enerjiyi bedenle en yüksek oranda buluşturan organ burundur.

İnsanın sinirsel durumu nefes ile zihin arasındaki ilişkiyi göstermektedir. Sinirlenince insanın nefesi hızlı ve düzensiz, rahat olduğunda ise sakindir. İnsanın sinirsel/zihinsel durumu nefese yansımaktadır. İnsan doğru ve derin nefes aldığında sinir sistemi ve zihnini iyice kontrol edebilmektedir. Pranayama tekniklerini bilen ve uygulayan insan öfkesini, korkularını kolaylıkla yenebilir ve her zaman sakin, mutlu ve dengeli olabilir.

nefesssssAkciğerleri tam kapasite çalıştırmak için birey her şeyden önce karın, göğüs ve omuz nefes tekniklerini öğrenmelidir. Böylece birey akciğerlerin alt, orta ve üst kısımını iyice çalıştırarak geliştirmektedir. Karın nefesi sırasında diyaframın hareketi göğsün boşluk ebatını büyütmektedir. Göğüs ve omuz nefesi sırasında ise göğüs kafesi genişlemekte, kaburgalar esnemekte ve kaburgalar arası kaslar güçlenmektedir. Sonra tam nefes tekniği uygulayarak birey akciğerlerini tam kapasite çalıştırmaktadır. Böylece beden maksimum miktarda oksijen almakta ve maksimum miktarda karbondioksit atmaktadır. Tam nefes tekniği karın, göğüs ve omuz nefesi tekniklerinin sırasıyla uygulanmasıdır.

Karın Nefesi:Karın nefesi uygulandığı zaman nefesi kontrol etmek için eller kaburga kafesinin bitiminde karnın üzerine koyulur. Nefes alırken karın şişirilir, diyafram iner ve hava akciğerlerin alt kısmına alınır. Böylece akciğerlerin alt kısmı hava ile dolar. Nefes verirken karın içeri çekilir, diyafram kalkar ve akciğerlerin alt kısmı tamasmen boşalır. Karın nefesi sırasında diyaframın inip kalkması mide arkası sinir şebekesi üzerinde masaj etkisi yaparak sempatik sinirlerin gevşemesini sağlar. Bu teknik uygulandığında diyaframın hareketi kalbin çalışmasına mekanik bir yardımda bulunmaktadır. Bu yüzden, Yoga sisteminde diyaframa ”ikinci kalp” denir.

Göğüs Nefesi: Göğüs nefesi uygulanrken eller kontrol amacıyla göğsün üzerine yerleştirilir. Nefes alarak akciğerlerin orta kısmı hava ile doldurulur ve göğüs kafesi şişirilir. Nefes vererek göğüs kafesi indirilir ve akciğerlerin orta kısmı boşaltılır. Göğüs nefesi göğüsü genişletir, akciğerleri güçlendirir, alveolleri canladırır ve göğüs kafesindeki ahenkli basma-boşaltma işlemi kalbin pompalanmasına yardım eder.

Omuz Nefesi: Omuz nefesi esnasında eller kontrol için omuzların üzerine konulur. Nefes alırken akciğerlerin üst kısmı doldurulur ve omuzlar kaldırılır. Nefes verirken omuzlar indirilir ve akciğerlerin üst kısmı boşaltılır. Omuz nefesi akciğerlerin üst kısımını aktif bir şekilde çalıştıurarak bu bölgede toplanmış olan toksinlerin atılmasını sağlar.

Tam Nefes: Bu tekniklerin ardından birey tam nefes tekniğini uygulayarak akciğerlerini tam kapasite çalıştırmayı öğrenmelidir. Böylece beden maksimum miktarda oksijen alabilir ve maksimum miktarda karbondioksit atabilir. Tam nefes tekniği karın, göğüs ve omuz nefesi tekniklerinin sırayla art arda yapılmasıdır. Bu nefes biçimi diyaframı harekete geçirdiği için derin, sağlıklı ve doğru nefestir. Tam nefes esnasında birey nefes alış verişlerini dinlemelidir.

large (55)

Yoga sistemine göre, solunum insanın ‘iç sesidir.’ Birey nefesini ehlileştirmeli ve sükut içinde tanımaya başlamalıdır. Güçlü heyecanlarda insanı kaplayan ve baskısı altına alan nefestir. İnsan onu kontrolü altına alarak yenmekle kendine hakim olabilir.

Paramahamsa Yogaçarya Maha Yogi Akif Manaf’ın ‘Yoga Nedir? Ne Değildir’ kitabından alıntıdır.

Yanlış Nefesin Zararları ve Doğru Nefesin Önemi ve Faydaları” için 3 yorum

  1. Bir çok sporcu doğru nefes alma tekniği bilmediği için spordan çabuk sıkılır, kısa zamanda bırakıp verim alamaz. “Antrenman esnasında daima derin derin nefes alıp ver ve asla nefesini tutma.” kuralı daima bir sporcunun gözünün önünde bulundurması gereken kuraldır. Çok faydalı bir paylaşım olmuş. Emeğinize sağlık.

  2. Merhabalar , yaklaşık 3-4 senedir düzenli spor yapıyor hiç de rahatsız olmuyordum taa ki 2016 kasım ayında sol akciğerim sönene kadar , doğuştan var olan bir kist patlamış akciğerimi söndürmüştü. Acile gittiğimiz de hemen diren takdılar ( yaklaşık 40-50 cm bir hortum kaburgalar arasından nerdeyse boğaza kadar sokuluyor içeri de ki havayı boşaltmak için . 3 gün sonra kendime dikkat etmem söylenerek direni çıkartıp eve gittim diğer kistler patladı yine söndü akciğer yine acil yine hortum bu sefer kapalı ameliyatla akciğerimde ki kistleri aldılar. 5 gün geçmeden tekrar akciğer kist üretmiş ve tekrar patlamış tekrar diren ve tekrar kapalı ameliyat ile yine temizlendi. aradan 1 ay geçti tomografi de yine kistler olduğu gözüktü acıbadem hastanesınde bu sefer alt lobu aldılar çünkü en başından beri zaten alt lobun alınması gerekiyormuş . Fakat akciğer baya hasarlanmış bu sönmelerden ameliyatlardan özellikle 1 ve 2. ameliyattan sonra nefesim çok kötüleşti şuan 3.evre koah hastası gibi nefesim var. İNŞALLAH BU NEFES EGZERİSLERİ İLE NEFESİMİ DAHA İYİ KULLANABİLİRİM ÇÜNKÜ SÜREKLİ DARALIYORUM ALDIGIM NEFES YETMİYOR :/

Yorumunu bizimle paylaş çünkü düşüncen bizim için önemli :)

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s