LYS Edebiyat Sınavına Çalışmak için En iyi Yöntem Ne?

Merhaba Sevgili Arkadaşım. Eğer bu konuyla ilgili bir şeyler Google’dan aratarak buraya geldiysen başın ciddi şekilde belada demektir. Çünkü muhtemelen Ygs-Lys hazırlığındasın ve edebiyattan iyi bir puan almak için onca eseri, yazarı, dönemi nasıl ezberlerim derdine düşmüşsün🙂 Hiiiiiiç merak etme yalnız değilsin. En azından bir meslek hayaliyle bu sınava girenlerle aynı kaderi paylaşıyorsun. Bu belki seni biraz rahatlatmıştır . Rahatlatmadı mı? OOOOkayyy,,,

O  zaman şöyle yapalım hem edebiyatı çalışmayı eğlenceli hale getirecek hem de ezberlemende sana yardımcı olacak birkaç tekniğim ve bir de çalışma stili önerim var desem ne dersin bu işe?  Bu da mı yetmedi? hMMMMM tamam anladın sen sihirli ber şeyler arıyorsun birileri gelsin zihnine onca bilgiyi flash belleğe yükler gibi yüklesin istiyorsun anladım tamammmm. Üzgünüm ama eğer aradığın buysa o burada yok🙂

Biliyorum biliyorummmmm. Bu linke tıklamadan öncce bir sürü site dolaştın en pratiğini arıyorsun. Hızlı öğrenmek istiyorsun  bunu da biliyorum. Ama benim bu yazıyı yayınlamamdaki amaç olabildiğince hızlı öğretmeyi değil olabildiğince kalıcı öğretmek. Evet aradığın buysa artık başlayalım,

Biliyorsunuz herkesin bir çalışma tekniği vadır. Bazıları sadece okuyarak alır aklına, bazıları yazarak, bazıları ise görsel öğeler kullanarak. Birçok öğrenme şekli var.Ama bir tanesi bir diğerinden daha akılda kalıcı özelliğe sahip olabilir Sevgli arkkadaşım. Mesela görsel öğrenme okuyarak öğrenmeden daha akılda kalıcıdır. Ama bunların hepsini bir arada düşünsenize nasıl olurdu? Benim tekniğim bu işte. Geçtiğimiz yılın edebiyat sınavına çalıştım. O kadar akılda kalıcı oldu ki bu teknik hala aklımda bir çok şey var. Peki ben nasıl mı çalıştım? Hemen anlatıyorum.

Öncelikle sevgili üniversite adayı arkadaşım🙂 kendime güzel bir defter edindim. Kitabı baştan sona hem okudum hem de not aldım. Peki bu notu nasıl aldım? Öyle kitaptan aldığımı olduğu gibi  deftere geçermedim. Bunun yerine soru cevap tekniğini kullandım.Örneğin Sagu nedir? ( soru isaretimi buraya kirmizi kalemimle mutlaka koyuyorum. cunku ben soru cevap uygulamasi ile bakmadan cevabi vermek istedigimde bu soru isareti bana “dur cevaba bakma once bir sen cevabi ver bakalim” diyor bana)

Sonra cevabi yaziyorum  neydi cevabimiz ” eski Türklerde ölen kişilerin ardindan soylenen şiirler” diye hatirliyorum ben. Ben simdi aklimda kalani yazdim buraya sen en uygun haliyle aklinda kalacak en guzel haliyle defterine not al. unutma ihtimalin olan ne varsa bu not defterine al. Her bilgiyi ayri sekilde soru cevap yap. Mesela sagunun 7 li ölcusu ile soylendigini oraya direk yazma! onun icin ayri bir soru kalibi hazirla. Sor kendine de ki; sagu kacli hece ölçüsüyle soylenir?

Bir diğer örnek soru; ilk realist roman ? Recaizade Mahmut Ekrem_ Araba sevdasi.

İşte bunun gibi.Bu defteri doldurmak tüm o notlari almak inanin bana hic kolay degil. Ama oyle ya da boyle sen o kitabi bastan sona kadar okumalisin oyle degil mi? peki okurken neden bu notlari almayasin? Bittiginde inan bana elinde bir hazine tasiyor olacaksin. Her kafana bir sey takildiginda acip kitabi uzun uzun aramalar yapmana  gerek yok. Soru cevap yaparken kendini bir nevi teste ya da sözlüye mi diyeyim tabi tutmuş oluyorsun. Aklinda kalmiyor mu bir turlu? Aklinda kalmayan yerleri defalarca tekrar et sadece tek bir sayfaya odaklan mesela bak nasil sular seller gibi ezberliyorsun🙂 Bazi seyler vardi ben ćalisirken defalarca okumama ragmen aklimda kalmiyordu. öyle ki onlari bile  tam tersi soru kalibina cevirip yaziyordum ben  ve kendime soruyordum.

Bir diger calisma teknigi de  su gordugunuz fotografta deste halinde duran kagitlarda gizli🙂  Burasi benim calisma masam, gormus oldugunuz deste de benim soru karti olarak adlandirdigim notlarimin sadece  ama sadece kucucuk bir kismi🙂  peki bu kartlari nasil hazirliyorum? Hadi simdi bunu anlatayim size. Aslinda benim calisma teknigi konusunda en sevdigim yontem bu. Surekli unuttugum, ezberlemekte zorlandigim her bilgiyi bu kartlara yaziyorum. Soruyu soru kartinin ön yuzune yaziyorum kocaman bir soruisaretimi de ihmal etmeden?????? Sonra diger tarafina da sorunun cevabini yaziyorum.Kartlar elimdeyken nerde olursan ol otobuste, sokakta, bekleme salonunda, artik o gittiginiz yere gore degisir, her yerde calisabiliyorsun. kartin diger tarafini cevirip soruyu dogru cevaplayip cevaplamadigina bakiyorsun. Eger yanlis cevapladiysan onu diger tarafa koyup ya da kartlarin en altina koyup hepsini bitirdikten sonra ona geri donus yapiyorsun.  Bu soru kartlari ozellikle donemlerin ozelliklerini ogrenmede gercekten şifa gibi. Çunku donemin tum ozelliklerini kartin soru bolumune yazip bu hangi donemdir seklinde diye yazarsan; mesela tum ozelliklerini yazip daha sonra kartin arkasina cevap olarak sadece Fecri_i Ati donemi seklinde diye belirtebilirsin. Muthis etkili bir yontem.
PEKI YA ESERLER!!!!!

Biliyorum benim canim arkadasim bu isin en zor kismi  ve kabus gibi biliyorummmmm. Ama biliyor musun bu eserleri ezberlemenin harika  ve muthis eglenceli bir yontemi var. yazmasi cok sıkıcı ama bittikten sonra muthis eglenceli. Sonlara dogru biraz devreler yanmaya basliyor ama olsun sonuç çok guzel olacak soz veriyorum.

Başliyorum anlatmaya beni dikkatlice dinle. Hikayelerle anlatma teknigi, bunu duydugunu biliyorum ama uygulamismisindir bilemem. Bu gercekten ne kadar etkili bir yontem bir bilsen! Ama oyle internette bazi ogretmenlerin verdigi hikayeler degil, bunlar senin kendi hikayelerin olsun. Senin zekaninin, senin hayal gucunun urunleri olsun.Ciddiyim! Ben yapamam deme, yapacaksin biliyorum. Bak sadece bir tane dene tamam mi gerisi gelecek guven bana. Ama tabi bunu yalniz bulundugun bir ortamda yap. O zaman hem daha dikkatli olacaksin hem de kendini  daha rahat hissedeceksin. Ben annemin yaninda bile yapamiyordum🙂  Cunku disaridan cok komik gorunuyor 😂

Ben eser kartlarimi hazirlarken soru kartimin ön yuzune sanatcinin adini yazdim diger tarafina da eserlerinin en onemlilerini yazdim. Soru kartlarindan calismak daha iyi gibiydi cunku eserleri ve yazarlarin niceligini olabildigince somut gorebiliyordum bu da benim vazgecip birakmami  engelliyor. Ama sen bunu hic yazmadan kitabindan da yapabilirsin. Yapman gereken sey hikaye uretmek. Ama bu hikayenin ozellikle yazarin adiyla ya da soyadiyla baglantili olmasina dikkat etmelisin. Cunku yazarin ismini duyunca sana hemen bir nesneyi ya da bir konuyu cagristirmali ve sen hemen hikayeyi hatirlayacaksin ve bir anda kendini hikayenin icinde bulacaksin. Sonra soyledigin eserler ister istemez birbiriyle baglantili olmak zorunda. Konu ancak oyle ilerleyebiliyor. Sonra ne oluyor? Sinavda sana soru geldiginde hmmmm bu eser neydi “haa şoyle oluyordu, boyle oluyordu” derken kendini yazarda buluveriyorsun🙂 Liste halinde ezerberleyemezzin cok zor. Ama bu hikayeler mukemmel olacak:) Hikayelerle ilgili internette yuzlerce ornek bulabilirsin. Hikayeleri kurarken kendini hikayeye kaptirip hikayendeki karakterlere sövebilir, onlara kizabilir, hatta onlari sevebilirsin de serbesttt :)))) Özgürsun, hatta bu daha da akilda kalici olmasini saglayacak inan bana.Söyledigin hikayeler mantikli olmak zorunda degil, mumkun oldugunca sacmala ve mumkun oldugunca ilginc garip hikayeler cikar ortaya hic problem degil.

Bu kavanozdaki notlara gelince bunlari da A4 kagitlarindan yapmistim. Tek tek kucuk boyutlarda kesip uzerlerine yazarin ismini yazdim, ic kismina da hangi donemin şairi oldugunu yazdim.Bunu pek kullanmadim. Çunku kendime kodlamalar yapmistim o kodlamalardan yazarlarin hangi donemlere ait olduklarini kolayca bulabiliyordum. Ama sen kendini test etmek istiyorsan boyle bir sey yapabilirsin.
Bu yazmalar,not almalar gozunde buyuyor biliyorum. Ama sunu unutma butun bunlari yazarken beynin surekli bunlari tekrar ediyor. Hem gorsel hem yazarak hem de okuyarak defalarca tekrar ediyorsun. Her halukarda ogreniyorsun. Burada bosa gecen bir zaman yok. Aylarini falan da almiyor bu calismalar🙂 Gerci benim gun icinde oldukca zamanim vardi. Sen okula gidiyorsan veya calisiyorsan bu ise daha erken vakitte baslamalisin. Cok kisa surdugunu de soyleyemem cunku. Ama bu yontemler sıkı bir calisma isteyenler icin  kullanisli yontemler diye dusunuyorum.🙂 Uzun zamandir aklimdaydi sonunda paylastim cok sukur.🙂 Birilerinin isine yarar umarim.🤗 Ve umarim sinavinda coooook basarili olursun. Kendine cok iyi bak. Bloğuma yine ugra🙂 Hoşçakal 🙋

 

Yorumunu bizimle paylaş çünkü düşüncen bizim için önemli :)

